Duurzame en Slimme Mobiliteit

Begin 2022 wordt een RIF (Regionale Investeringsfonds)-project ‘Duurzame en Slimme Mobiliteit’ gestart met onder andere activiteiten gericht op schadeherstel. Initiatiefnemer is Summa Automotive.

De Autoschadeherstel Academy van Rijn IJssel is één van de partners in dit project. Daarnaast zijn onder andere aangesloten: MAC en NexTechnician.

De focus in het project ligt op de invoering van de nieuwe opleiding Technisch Specialist Autoschadeherstel, niveau 4, die inspeelt op de elektrificering van het wagenpark en op het vergroten van de bewustwording bij bedrijven over de impact van de elektrificering. Daarnaast ligt de nadruk op het verbinden van technologie, onderwijs en bedrijfsleven en op het vergroten van het aantal nieuwe medewerkers in de schadebranche. Hiervoor wordt gewerkt aan een goede positionering en imagoversterking van de Automotive in zijn totaliteit en de schadeherstelbranche in het bijzonder.

Voor de uitvoering van het projectplan stellen de vijf ketens (ABS Autoherstel, Schadenet, Autoschade Herstel Groep, ASN Autoschade en A.A.S. Schadeherstel) kennis en expertise beschikbaar om samen met de bovengenoemde onderwijsinstellingen en met subsidiegelden uit het RIF de opleiding op niveau 4 en een keuzedeel elektrische voertuigen te ontwikkelen en tevens de mobiliteitsbranche te versterken.

Doel van Duurzame en Slimme Mobiliteit m.b.t. de branche Schadeherstel

  • ontwikkeling opleiding niveau 4 Technisch Specialist Autoschadeherstel en een keuzedeel gericht op het werken aan elektrische voertuigen
  • profileren van de branche Automotive en de diverse sectoren daarbinnen zoals schadeherstel
  • creëren van een duidelijk en herkenbaar imago
  • samenwerken gericht op het vergroten van de instroom van (nieuwe) vakmensen
  • stimuleren van de duurzame inzetbaarheid van bestaande vakmensen
  • zorgen voor kennisdeling en het bij elkaar brengen van initiatieven van de aangesloten partijen
  • het bevorderen van samenwerking in de branche tussen onderwijs, bedrijfsleven en brancheorganisaties

De samenwerkende organisaties organiseren overleg gericht op het curriculum van de opleidingen op niveau 2 en 3 en de ontwikkeling van de nieuwe opleiding Technisch Specialist Autoschadeherstel. Een mbo keuzedeel m.b.t. het werken aan elektrische voertuigen wordt aangevraagd bij SBB.

Daarnaast komt er een kick-off met alle belangrijke spelers uit de branche zoals BOVAG, OOC, alle relevante (v)mbo-instellingen, commerciële opleiders en leveranciers. Tijdens een werkconferentie in december 2022 worden de eerste ideeën opgehaald waarmee de opleidingen en de branche Schadeherstel versterkt kunnen worden.

In diverse werkgroepen worden door vertegenwoordigers van verschillende betrokken organisaties de ideeën verder uitgewerkt tot concrete projectvoorstellen. Uit deze samenwerking ontstaat een het Carrosserie Branche initiatief voor Instroom en Behoud (CBIB). Dit initiatief wordt verder opgepakt door het Opleidings- en Ontwikkelfonds voor de Carrosserie (OOC).

Technisch Specialist Autoschade, niveau 4
In schooljaar 2024-2025 is de Autoschadeherstel Academy met deze opleiding gestart. Het onderwijsprogramma is afgestemd op dat van het Summa College. In Helmond is de opleiding al in het schooljaar 2023-2024 voor het eerst aangeboden. Het Summa College biedt deze opleiding niet alleen als BBL-opleiding, maar ook als BOL-opleiding aan. De samenwerkingspartners bespreken m.b.t. alle schadeopleidingen ook instroom- en doorstroommogelijkheden, opleidingsduur en leermiddelen.
Kennisontwikkeling docenten (v)mbo
Eind mei 2024 organiseert BOVAG samen met het OOC een bijscholingsdag voor (v)mbo-docenten schadeherstel inclusief een bedrijfsbezoek. Eind juni 2024 vindt een regionale bijscholingsmiddag plaats met bijna 60 vmbo-docenten PIE en M&T ook weer inclusief bedrijfsbezoeken.
Ontwikkelen lessen schade voor het voortgezet onderwijs
Om jongeren te enthousiasmeren voor het werken in de schadebranche worden modules ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs: - Verlijmen - Elektrische verbindingen - Uitdeuken - Wrappen De modules kunnen gegeven worden door vo- en mbo-docenten, maar ook door medewerkers van de schadebedrijven.
Bevorderen van de kwaliteit van de begeleiding door praktijkopleiders
In september 2024 vindt een overleg plaats tussen de ketendirecties, BOVAG en OOC over het begeleiden van mbo-studenten in opleiding binnen de bedrijven. Een specifieke werkgroep richt zich vervolgens op het bevorderen van de kwaliteit van deze begeleiding door praktijkopleiders (voorheen en ook nu nog vaak 'leermeesters' genoemd).
Hybride docenten in de opleidingen aan de slag
De scholen die in het RIF-project samenwerken, zetten vakmensen in, die beschikken over actuele beroepskennis en -vaardigheden. Het gaat hierbij om Instructeurs en docenten die uit het bedrijfsleven komen of hybride werken: enkele dagen per week in het bedrijfsleven en enkele dagen in het onderwijs. Het inzetten van vakmensen in het onderwijs levert een voordeel op voor zowel bedrijven als onderwijsinstellingen. Daarnaast wordt veelvuldig gebruik gemaakt van experts zoals van leveranciers en schadeherstelbedrijven voor het geven van gastlessen, workshops en docententrainingen. In een werkgroep wordt gewerkt aan een voorstel hoe de inzet van hybride medewerkers en gastdocenten in het onderwijs gestimuleerd kan worden en welke randvoorwaarden gerealiseerd moeten worden om deze inzet ook mogelijk te maken.
Beeldvorming en voorlichting
Met de inzichten uit de werkgroep Beeldvorming en voorlichting hebben BOVAG, RAI CarrosserieNL en OOC de handen ineengeslagen. Dat heeft geresulteerd in een website: voertuigtechniek.nl Alle activiteiten en praktische informatie zijn op deze plek samengebracht met informatie voor leerlingen, zij-instromers, docenten en bedrijven. Er is ook voorlichtingsmateriaal ontwikkeld dat ingezet kan worden bij Open Dagen en evenementen in de regio. Allemaal met een duidelijke boodschap: Ontdek de wereld van voertuigtechniek!